Zuma

The op-ed the New Age refused to publish

Note: The New Age last week refused to publish this opinion piece, despite originally offering to publish an 800-word rebuttal of an article the DA complained to the Ombudsman about in February. This is the second time that The New Age reneged on a commitment to deal with the complaint

By Gavin Davis

If you are reading this in a copy of The New Age, you are probably an official in a government department. Because we all know that government subscriptions make up the bulk of copies of The New Age distributed. Few people actually buy The New Age.

This is why The New Age refuses to become a member of the Audit Bureau of Circulations of South Africa (ABC), an independent organisation established to provide accurate and comparable circulation figures. The owners of The New Age don’t want people to know just how dismally it performs in the marketplace.

On 2 March, The New Age opted out of another body that mainstream newspapers subscribe to – the Press Ombudsman system. The Office of the Press Ombudsman is an independent entity mandated by The Press Council to ensure fair and accurate reporting in accordance with The Press Code.

The New Age’s withdrawal from the Press Ombudsman followed a DA complaint to the Ombudsman regarding a front-page article published on 2 February. The article, entitled ‘DA sees conspiracies where there are none’, was designed to discredit the DA’s claims that government advertising expenditure is skewed in favour of The New Age.

The article breached at least four sections of The Press Code because it:

  • Failed to reflect a multiplicity of voices;
  • The reporter did not attempt to solicit the views of the subject of critical reportage;
  • The headline presented the opinion of Minister Faith Muthambi as fact; and
  • The reporting was slanted as a result of political and commercial considerations.

There is no doubt that the timing of The New Age’s withdrawal from the Ombudsman system was related to the DA’s complaint. As the Press Ombudsman, Joe Thloloe, said: “Now, when we got the complaint about The New Age from the DA, The New Age was quite reluctant to respond to the complaint and when we contacted them, they sent a note stating they are pulling out of the system.”

In other words, rather than face the prospect of publishing a retraction and an apology, The New Age opted to pull out of the Press Ombudsman system altogether. In a statement on the matter, the CEO of The New Age, Mr Nazeem Howa promised to deal with the DA’s complaint “through an independent third party.”

When I forwarded the complaint to The New Age, the newspaper offered me an 800-word opinion piece to respond to the article in question. This is hardly a satisfactory resolution because it means that The New Age can avoid the embarrassment of apologising and retracting the story.

The alternative, however, was to wait three or four months for The New Age to appoint its own ombudsman to deal with the complaint. Even then, there is no way that an ombudsman appointed by The New Age, and on the payroll of the New Age, can be either independent or a third party. Under these conditions, the chances of a fair adjudication are nil.

So, let me take this opportunity to set the record straight.

The New Age is owned by a family with close links to President Zuma, and its editorial policy is to publish stories that present the Zuma administration in a positive light. SABC Chief Operating Officer Hlaudi Motsoeneng described The New Age’s editorial policy at a New Age Breakfast Briefing on 13 February:

“We as the public broadcaster, we are different to New Age but, at least, while we have this relationship with New Age, they share the same views with us: 70% good story to tell. And we must do that.”

Motsoeneng went on to berate Cabinet Ministers who still advertise in independent media outlets: “I don’t understand why you are spending money on people who are not even appreciating what government is doing,” he said.

These sentiments are not new. It was back in 2011 when then government spokesperson, Jimmy Manyi, declared that government-friendly media outlets would be rewarded with a greater share of government advertising expenditure.

This explains why the Department of Communications spent R 10.2 million or 11.2% of its advertising budget in The New Age in the last financial year, despite its small readership of 153,000 people. By comparison, significantly less (R 7.8 million) was spent on the Daily Sun, for example, which has a readership of 5.3 million people.

The New Age supports the government, so the government supports The New Age. But this is not government’s money to do what it likes with. Your hard-earned tax money – money that should be spent on healthcare, housing and schools – is being used to keep this propaganda pamphlet afloat. In the end, the only consolation is that relatively few people read it.

Gavin Davis MP is the DA’s Shadow Minister of Communications

 

Advertisements